
Nova vizija superbrze željezničke mreže pod nazivom “Metro za Europu” (Tube for Europe) mogla bi potpuno transformirati način putovanja po kontinentu. Predstavljena kao inovativno rješenje za unapređenje željezničkog prometa, ova mreža obećava brzine do 400 km/h, drastično skraćujući vrijeme putovanja između europskih metropola.
Projekt je razvio think-tank 21st Europe, u saradnji s tehnološkim dizajnerskim studijem Bakken & Bæck i kreativnom agencijom Culte Commun. Vizualni identitet mreže inspiriran je plavom bojom Europske unije, čime se želi naglasiti jedinstvo i zajednička europska budućnost.
Prema prvim dostupnim informacijama, planirana je izgradnja pet koridora označenih slovima A do E, koji će povezivati najvažnije europske gradove. Bosna i Hercegovina se našla na koridoru B, koji se proteže od Lisabona do Kijeva, a stanica će biti izgrađena u Sarajevu. Zanimljivo je da bi dio trase između Zagreba i Rima trebao prolaziti ispod Jadranskog mora, što otvara velike inženjerske izazove.
Ostali predviđeni koridori uključuju:
- Koridor A: Napulj – Helsinki
- Koridor C: Madrid – Istanbul (Beograd uključeno)
- Koridor D: Dublin – Kijev
- Koridor E: Milano – Oslo
Za razliku od tradicionalnih željezničkih sistema, vozovi neće imati klasnu podjelu, čime se putnicima pruža fleksibilnije i inkluzivnije iskustvo, slično londonskom metrou. Interijeri će biti dizajnirani s fokusom na udobnost i potrebe putnika – uključujući tihe zone, porodične prostore, caffe zone i prostore za druženje.
Željezničke stanice zamišljene su kao kulturni centri smješteni izvan gradskih jezgri, s prostorima za događanja, trgove i sadržaje koji će ih učiniti destinacijama samima po sebi.
Osim prijevoza putnika, planiran je i brzi teretni promet, čime bi se dodatno unaprijedila europska logistika i povezanost tržišta.
Primjeri uštede vremena putovanja koje projekt obećava uključuju:
- Helsinki – Berlin: za tri sata (umjesto cijelog dana)
- Kijev – Berlin: brza i neprekidna veza, umjesto tradicionalnog noćnog putovanja
Trenutno se “Metro za Europu” nalazi u fazi koncepta, bez konkretnih informacija o vremenskom okviru početka izgradnje ili lokaciji na kojoj je prvi put predstavljen. Firma 21st Europe nada se da će projekt biti financiran sredstvima Europske unije i nacionalnih vlada.
Iako ukupni troškovi još nisu poznati, očekuje se da će biti izuzetno visoki. Za poređenje, bazni tunel Mont d’Ambin između Francuske i Italije (57,5 km) procijenjen je na oko 8 milijardi eura, dok je europski metro daleko kompleksniji i opsežniji pothvat.